Hedendaags...dat is NU

Het gaat om de toekomst

Een van mijn onderzoekthema’s is de visie op 'hedendaagse kunst'. Daarmee komen direct al honderd vragen op mij af. Bijvoorbeeld: wat is hedendaags en wat is kunst. Dat zijn terechte vragen, die alleen onwetenschappelijk beantwoord kunnen worden. Hedendaags is een onwoord, het heeft al iets ouderwets in zich. De meest kunsthistorici noemen ‘hedendaags’ wat in een periode van de laatste honderd jaar valt. Maar voor de huidige generatie kunstenaars is het jaar 1999 al ver verleden tijd, waar trek je dan de grens? Als goeroe mag ik daar een uitspraak over doen, en ik kom tot een tamelijk nuchtere, maar volkomen logische keus: heden is vandaag. In Frankrijk noemen ze 'contemporain'. Voor ons polder klinkt dat teveel over de grens. Laten we het Nu-Kunst nomen.

 

Het gaat om kunst die vandaag gemaakt wordt. Je hebt dode kunst, omdat de kunstenaar dood is, en je hebt levende kunst omdat de kunstenaar nog hedendaags kan werken. Herman Brood is dus afgevallen, helaas een beetje letterlijk. Jan Wolkers is ook niet meer onder ons. Klaas Gubbels mag nog even meedoen. Natuurlijk, niets dan goeds over dode kunstenaars. Beleggers in kunst zijn ervan overtuigd: geen betere kunstenaar dan een dode kunstenaar.

 

Maar niet elke kunst die vandaag gemaakt wordt is 'eigentijds'. Dat brengt ons weer dichter bij de vraag wat kunst-van-nu is. Naar mijn idee moet Nu-Kunst vooruitstrevend zijn. Ik zoek dus naar actuele kunst die de weg wijst naar morgen, een moderniteit die richting geeft. Zoals onderstaande artiest Erik Olsen, zeer vernieuwend in kleurrijke karaktervolle portretten.

(wordt vervolgd, by KARL©)

 

Hedendaags

Emma van Gennip.

Dit is 'Hets childerij van het jaar 201' bij Kunstinzicht. Eigenlijk ontluisterend, een schaamteloze wereld zonder schoonheid.

Booming China

Yue Minjun wordt gezien als een van de top hedendaagse kunstenaars uit China. Zijn werk verkoopt voor miljoenen en gaat de hele wereld over. Terugkerend kenmerk is zijn eigen hoofd met glimlach.
Ook andere Chinese kunstenaars behoren tot het topsegment zoals Ai Wei Wei

Ruig is de norm

Charlotte Molenkamp (1955) is bekend om haar ruige expressionisme. Het werk van Charlotte Molenkamp is opgenomen in tal van belangrijke collecties, waaronder die van het  Nederlandse Koninklijk Huis.