Mag het ook mooi zijn?

Over smaak valt te twisten

Waarom is mode een voortdurende poging om mooi te zijn en kunst niet? Waarom is design oogstrelend en kunst niet? Waarom maken architecten stralende gebouwen en kunst niet? Waarom serveren chefskoks hun hapjes als beeldschone verleidelijke composities en kunst niet?
Als liefhebber van kunst heb ik heel wat musea en galeries bezocht de afgelopen maanden en eigenlijk is het erg teleurstellend. Ik zou het kunnen indelen in een paar categorieën:

Opschepkunst: dat is kunst in de stijl van “kijk mij nu…”, waarbij de kunstenaar meer glorie ontvangt dan zijn werk. Voor de galerie is het puur performance: nog een paar superlatieven er bij over het unieke van deze kunstenaar, waarmee de prijs gerechtvaardigd moet worden, en dus de omzet. Het werk zelf komt niet uit de verf, hooguit een ‘mwahh.’

Egokunst: kunst dat een kunstje wordt. Dit is wat ik kan, dat deed ik, dat doe ik en dat blijf ik doen. Vernieuwen, jezelf opnieuw uitvinden, groeien in je kennen en kunnen is niet zo nuttig.
Het commerciële motief kan ook een rol spelen: je moet herkenbaar zijn. dus vooral jezelf blijven herhalen.

Trendy kunst: Wim Sonneveld kon het niet beter verwoorden: “wijsjes die de mensen pakken.” Dus is het ‘abstract’: wild, kleurrijk, letterlijk spetterend. De titel doet soms vermoeden dat er iets mee bedoeld wordt. Het wordt een innerlijk proces, een spirituele uiting of een spontane extase genoemd. Google maar op “moderne kunst” of ‘abstracte kunst” en 90% van de resultaten is naamloze abstracte massaproductie van een webwinkel.


Ben ik te negatief? Kom nou, mag er ook eens kritisch over poeha gesproken worden? Help me alsjeblieft met voorbeelden van integer werk. Welke kunstenaar of galerie kan opvallende schoonheid te voorschijn toveren? Niet dat iemand kan zeggen waar dat voor staat, over smaak valt nog steeds veel te twisten. Maar… of het nu ruig of verstild is, vrolijk of triest, kleurig of grijs, groot of klein, voordelig of kostbaar, … mag het alsjeblieft mooi zijn?

 

(wordt vervolgd - by KARL)

Onbekende grootheid

Piere Soulages (1919) is internationaal bekend als abstract minimalist in vorm en kleur. De meeste werken zijn zwart, maar met een enorme expressie. Hij exposeerde in veel landen, tot in de Hermitage in St.Petersburg. Zover ik weet niet in Nederland. Toch maakt zijn werk een soortgelijke indruk als werken van Rothko.
Wij missen veel internationale grootheden in de Nederlandse musea. Kennelijk is de eigen collectie belangrijker dan kennis maken met unieke kunstenaars voor het grote publiek.
Mooi? Dan moeten we er eerst met eigen ogen voor staan.

 


Impressies

Plaatjes die de mensen pakken...

Kunst voor boven de bank, nu nog voordeliger!